
Euro elections: newspaper websites break new ground in challenging 

radio and television  

 

Almost lost amid the United Kingdom’s minimal news coverage of the 

election campaign for the European Parliament and the English county 

councils were some significant developments within the British media 

landscape.  Newspaper websites broke new ground in their bid to 

challenge other news outlets and showed they could compete head on 

with mainstream television and radio services.  

 

On the morning of polling day a three-hour live discussion with 

politicians was broadcast by Suntalk, the online radio station of the Sun, 

demonstrating in an audio-visual format the freedom of the press to 

ignore the long-standing ban on partisan political broadcasting while 

voting takes place. 

 

Suntalk’s presenter Jon Gaunt insisted he had become “a most unbiased 

broadcaster” but his interviews and commentary were interspersed with 

repeated reminders to his listeners of the editorial in that day’s edition of 

the Sun (4.6.2009) which recommended readers to vote Conservative as 

“the only way” to get Britain to hold a referendum on the Lisbon Treaty.  

 

On most days of the campaign there was little if any direct reporting of 

European issues but the unprecedented level of news coverage about the 

ongoing scandal over the expense claims of MPs at Westminster provided 

further evidence of a continued acceleration in the 24-hour news cycle. 

 

The most profound shift was in the ability of newspapers to use their 

websites to command the news agenda by offering an online introduction 



to next morning’s exclusive stories.  Although the information was 

followed up instantly by other news outlets, the newspapers concerned 

still believed they could claim “ownership” of their exclusives.  

  

During the four weeks when the Daily Telegraph published day after day 

fresh disclosures about extravagant and potentially fraudulent claims for 

parliamentary expenses and allowances, the paper’s website regularly 

beat the rolling news channels at their own game. 

 

At around 9pm each evening the Daily Telegraph’s website carried a 

taster for next morning’s exclusive story, revealing details about yet 

another groups of ministers and MPs caught up in a scandal that triggered 

the resignation of the Speaker of the House of Commons and threatened 

to unseat the Prime Minister. 

 

So eager were BBC News and Sky News to keep viewers up to date with 

the latest developments that their journalists quoted live from the Daily 

Telegraph’s website. As the broadcasters scrambled to keep up, the front 

page of www.telegraph.co.uk  was often shown live on screen for several 

minute in order to illustrate the reporter’s commentary. 

 

By trailing its latest disclosures each evening in advance of the paper’s 

publication next morning, the Daily Telegraph was giving a text book 

demonstration of the conviction of its editor Will Lewis that the only way 

the press can compete head on with television and radio is by going 

online and by stamping their authority on their latest story line. 

 

Not only did the release of a summary of next morning’s revelations help 

push up sales by whetting the appetite of potential readers but it also 



secured almost limitless free advertising for the Telegraph brand and 

would have repaid many times over the reputed £100,000 outlay for a 

leaked copy of the disc containing four years’ worth of MPs’ expenses 

claims and receipts.    

 

So great was the public’s disgust over the abuse of taxpayers’ money that 

by the final week of the election campaign the loss of faith in the 

government’s ability to deal with the crisis began to fuel speculation 

about a challenge to Gordon Brown’s leadership of the Labour Party. 

 

When, on the eve of polling day, the Guardian published a damning 

editorial declaring that the Prime Minister had no vision and no plan and 

that it was “time to cut him loose”, the paper drove the story forward by 

revealing on its website that rebel Labour MPs were being encouraged to 

sign an email calling on Brown to step down.   

 

Events moved quickly that morning: at 10.30am the Communities 

Secretary Hazel Blears resigned and at 12noon www.guardian.co.uk 

revealed details of what was dubbed the “Hotmail plot” against the Prime 

Minister urging dissident Labour MPs to email their support for a change 

in the leadership. Yet again a newspaper’s exclusive online output helped 

to shape the day’s news coverage. 

      

In the absence of any serious debate about European issues, the media 

focused much of its attention on the degree to which anger with the 

mainstream parties might generate a protest vote that would help UKIP 

and the BNP, two of the smaller parties committed to British withdrawal 

from the European Union. 

 



Callers to Suntalk’s election-day programme included several listeners 

who told Jon Gaunt they had cast a protest vote that morning against the 

established parties in the elections for both the European Parliament and 

the English county councils. Some said they had voted for UKIP because 

it was the only party which would get Britain out of Europe and stop the 

EU “wasting our money”. 

 

Gaunt did all he could to encourage listeners to explain how they had 

voted because he said Suntalk was the only channel on the airwaves 

where politics was being discussed while the polling stations were open.  

“We are a newspaper of the air. The only place in Britain where you can 

talk politics today is Suntalk.”   

 

George Pascoe-Watson, the Sun’s political editor was the first on air 

guest and he claimed that if Labour finished fourth in the Euro elections it 

would be “curtains” for Brown. “The Sun has been urging people to vote 

Conservative because the Conservatives are offering a referendum on the 

Lisbon Treaty and no one else is”.   

 

Nigel Farrage, the UKIP leader, and the Conservatives’ shadow Europe 

minister, Mark Francoise, were both interviewed on the programme, 

underlining Suntalk’s boast that it did not have to pay heed to the long 

standing convention that radio and television should be politics free while 

polling stations remain open.  Farrage was clearly delighted to have been 

afforded the opportunity and he congratulated Suntalk on making political 

history by broadcasting a live political debate as people were voting.    

 

While it might be suggested that Suntalk probably had a minimal impact 

on voting intentions, not least because it was up against stiff competition 



for the morning phone-in audience, the Sun did establish an important 

precedent and showed that a politicised newspaper could reinvent itself as 

an online radio station and freely debate politics on polling day. 

 

Although the Conservatives have not gone as far as endorsing Rupert 

Murdoch’s demand that the rules on political impartiality should be 

scrapped altogether, the party’s latest policy document on public service 

broadcasting does recommend that newspaper websites which offer 

online radio and television services should be free to pursue the editorial 

lines of their choice once they become digital channels. 

 

The significance of Suntalk’s recommendation that listeners should vote 

Conservative was that it was a further illustration of the political 

realignment of the Murdoch press which had previously backed Labour in 

the 2005 general election.  

 

During the build-up to polling day the Sun urged readers to sign a petition 

in support the Conservatives’ demand for an immediate general election 

and subsequent editorials recommended voting Conservative in order to 

secure a referendum on the Lisbon treaty.  

 

Likewise The Times (3.6.2009) urged its readers to vote Conservative as 

it was the only party that had promised the British people a referendum 

and would seek to withdraw from the  “pointless internal deliberation 

designed to cement power centrally” within the EU. 

 

Newspaper websites continued to influence news coverage in the 

aftermath of Gordon Brown’s humiliation in the European elections, 



when Labour finished third behind UKIP on a 15.7 per cent share of the 

vote. 

 

In an attempt to answer criticism of the way she had damaged Labour’s 

prospects by resigning on polling day, Hazel Blears chose to issue her 

apology via an interview on the website of her local evening newspaper, 

the Manchester Evening News (12.6.2009).  Audio and video footage 

from the MEN site led radio and television news bulletins, demonstrating 

yet again the pulling power of newspapers in delivering agenda-setting 

stories.  

12.6.2009 

END 

 

 

  

 

  

 

 

   

 

   

    


